Lær at skrive en uimodståelig salgstekst

Jeg lægger kækt ud med en påstand:

Kvaliteten af din salgstekst afgør, om potentielle kunder vælger dig.

There, I said it.

Din tekst er en afgørende faktor, når besøgende på din hjemmeside beslutter, om de skal vælge dig.

Og det beslutter de hurtigt: Ifølge webguruen Jakob Nielsen har du ca. 10-20 sekunder til at overbevise brugeren.

(Hvis du ikke tror mig, kan du jo kigge på besøgstiderne på din hjemmeside i Google Analytics og falde bagover.)

Derfor skal du sørge for at skrive den bedste salgstekst, du overhovedet kan komme på. Og hemmeligheden bag en god salgstekst er et stærkt værditilbud (eller ‘value proposition’ på engelsk).

Heldigvis er det et håndværk at skrive stærke værditilbud – og lige om lidt vil jeg vise dig, hvordan du gør.

Inden jeg viser dig det, så lad os lige få styr på, hvad et værditilbud egentlig er.

Hvad er et værditilbud?

Jeg definerer et værditilbud sådan her:

Et værditilbud er tekst, der forklarer, hvilken værdi eller fordel kunden får ved at vælge dig.

Det er den destillerede årsag til, at kunden skal vælge dig. Et godt værditilbud beskriver ikke dit produkt, men det, som dit produkt hjælper din kunde med.

Og hvordan ser sådan et værditilbud så ud?

Ja, den er værre, for der er ikke nogen klare retningslinjer.

Et stærkt værditilbud skal efter min mening altid kunne opsummeres i én linje/overskrift. Derudover kan værditilbuddet indeholde et kort tekstafsnit, punktopstillinger, underoverskrifter og eventuel ledsagende grafik.

Er værditilbud ikke bare et USP?

Nej. Dit værditilbud og dit USP (unique selling point) er ikke det samme, men de er forbundet.

Dit USP er det, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Dit værditilbud er den værdi, som dit USP tilfører din kunde.

Lad os sige, at din kundeservice er bedre end konkurrenternes. Mens ”god kundeservice” er et udmærket USP, er det et temmelig dårligt værditilbud: Det siger intet om fordelen for kunden, og så er det for abstrakt og intetsigende til at overbevise den potentielle kunde (alle kan jo sige, at de har god kundeservice).

Hvis ”god kundeservice” er dit USP, kunne dit værditilbud fx være:

  • ”Få svar på mails inden 30 minutter”
  • ”Du får hjælp – indtil det hele virker”
  • ”Ingen telefonkø – og vi løser dit problem på 7 minutter”
  • ”Ikke mere spildtid i telefonkø – få øjeblikkelig svar på vores chat”
  • “Vi ordner det hele, så du kan få tid til at passe dit arbejde”

Nøglen er, at teksten fokuserer på den værdi, som kunden får. ”God kundeservice” handler om dig – ”få svar inden for 30 minutter” stiller skarpt på kunden og fortæller, hvad han/hun får ud af dit tilbud.

Det betyder ikke, at dit USP ikke er vigtigt. Det er det. Du skal kende dine styrker og svagheder.  Og så skal du omdanne dit USP til den fordel, det giver din kunde.

Der har du dit værditilbud.

Derfor virker det

Psykologien bag værditilbud er ganske simpel. Når du fokuserer på din kundes fordel, giver du kunden et incitament for at handle – du vil jo gerne have det altafgørende lille klik.

Jo bedre du kan beskrive den værdi, kunden for ud af at klikke, jo højere er chancen for, at kunden netop klikker.

Se eksemplet her:

”Hent ebog om træning”

Det er ikke særlig sexet og siger intet om, hvad jeg får ud af at hente bogen.

”Få flad mave med 10 minutters daglig træning – hent min ebog med den hemmelige opskrift her!”

Det oser af sex. Og jeg kan tydeligt se, hvad jeg får ud af at klikke.

Det er incitament.

Vi bombarderes med reklamer og tilbud, når vi færdes på nettet, og derfor er det så vigtigt, at du udpensler fordelene ved at vælge dig – på en letspiselig måde.

Hvordan finder jeg mit værditilbud?

Du skal kende dit USP for at finde frem til dit værditilbud.

Her er nogle eksempler på klassiske USP’er:

  • Hurtig levering
  • Gratis fragt
  • Kompetent rådgivning
  • Gratis demo
  • Gratis installation
  • God kundeservice
  • Nem installation
  • Brugervenligt system
  • Billig løsning
  • Alt-i-én-løsning

Og der kan være mange flere.

Du kan bruge dit USP til at finde dit værditilbud.

Det gør du sådan her:

1. Tænk på dit USP

Hvis du ikke kender det, så brug 2 minutter på at tænke over, hvad der adskiller dig fra konkurrenterne, og skriv det ned.

2. Find den værdi/fordel, som dit USP giver din kunde

Sæt dig i din kundes sted – hvilket problem løser dit USP for din kunde? Hvis du så en tekst med dit USP på en hjemmeside, hvilke fordele ville det USP så give dig?

3. Skriv det ned

Skriv den fordel, du giver kunden, ned.

Tillykke, du har nu første udkast til dit værditilbud!

Nu kommer vi til det egentlige håndværk.

Du skal nemlig rette og redigere i dit værditilbud, indtil det er uimodståeligt.

Sådan skriver du et uimodståeligt værditilbud

Ikke mere udenomssnak. Her er mine bedste tekstforfattertips til at skrive værditilbud, der basker:

  • Gør det kort
  • Gør det enkelt – så enkelt, at et barn kan forstå det
  • Gør det konkret – undgå floskler og superlativer
  • Skriv direkte – brug bydeform og ”du”
  • Giv eksempler eller beviser
  • Undgå overflødige ord

Hvis du overholder de seks tips, så lover jeg dig, at du kan skrive en salgstekst, der sælger bedre end en tekst, der kun fokuserer på dit USP.

Og når teksten er klar?

Så lægger du den på din hjemmeside og splittester. Det vil sige, at du tester din nye tekst mod din oprindelige tekst for at se, hvordan de påvirker dit salg.

Der findes masser af guides til at opsætte splittests. Google er din ven.

Jeg vil anbefale, at du kaster et kritisk blik på dine webtekster. Har du tydelige værditilbud? Er de gode nok – og kan du gøre dem bedre?

Vil du have et gratis tjek af din tekst og et bud på, hvordan et par simple ændringer kan øge dit salg, så tag fat i mig her.

Skriv en kommentar

*Skal udfyldes Du skal udfylde det markerede felt

*

*

 

Kontaktoplysninger

© 2014 Aaen Tekster - All Rights Reserved | CVR: 35628908