Vi har travlt. Pissetravlt. Alt for travlt til at læse lange, kedelige tekster på nettet. Hvis du vil bryde igennem til den dovne webbruger, så skal du vide, hvordan du skriver tekster, så de bliver læst. Det handler om sproglige virkemidler og lidt forståelse for psykologi. Læs mine 18 tips, og lær at skrive tekster, der sælger.

Vi skal have arbejdstøjet på. Vi skal ned og rode med ord og formuleringer på laveste niveau. Det bliver ikke mere lavpraktisk end dette, så glem alt om højtragende kommunikationsstrategier og intetsigende salgsfloskler.

Det her er tekstforfatning, møgbeskidt og helt nede på jorden.

Du får mine råd serveret i fire kategorier, så de er lige til at spise: sprog, indhold, struktur og proces.

Lad os starte med at kigge på selve sproget.

Sprog

Dit sprog skal være aktivt, direkte og letforståeligt. Og så kortfattet som muligt. Gem de lange, snørklede sætninger til den roman, der ligger i skuffen.

1. Skriv direkte til læseren
Brug du, dig og din (eller bydeform). Når du skriver direkte til læseren, så inkluderer du hende i teksten. Og vi vil alle sammen gerne inkluderes, ikke?

Desuden er din læser ligeglad med dig. Hun har et problem, en bekymring eller et behov, som du skal hjælpe hende med. Derfor skal du skrive direkte til hende.

 

Ifølge Brian Clark fra Copyblogger.com er ”you” det vigtigste ord på engelsk.

Det andet vigtigste?

”Because”.

 

2. Fjern unødvendige ord
Muligvis er dette råd indlysende, men du bør altid gå din tekst igennem med øje på at fjerne unødvendige ord. Som sagt: Vi har travlt, når vi læser på nettet. Hold din tekst så kort som muligt – uden det går ud over dit budskab.

3. Skriv korte sætninger
Og placér grundledet så tidligt i sætningen som muligt. Det gør din tekst let at forstå og hurtig at læse. Og vi har pissetravlt.

 

I stedet for:

For at undgå yderligere misforståelser og for sent afsendte forsendelser afbrød firmaet samarbejdet med leverandøren.

Så skriv:

Firmaet afbrød samarbejdet med leverandøren for at undgå yderligere misforståelser og for sent afsendte forsendelser.

 

4. Undgå fagtermer
Det har vi vist været inde på før. Det kan godt være, du og dine kollegaer forstår termerne ”on-page search engine optimization”, men hvis dine kunder ikke gør, er det skønne spildte kræfter. Det handler om at formidle. Gør det i øjenhøjde med din læser.

5. Skriv aktivt
Aktivt sprog er nemmere at forstå.

 

I stedet for:

Din konto oprettes inden for 24 timer.

Så skriv:

Vi opretter din konto inden for 24 timer.

 
6. Læs korrektur
Jeg hader, at jeg er nødt til at nævne det, men det er jeg. Sproglige fejl er usexet. Få styr på det. Hvis du ikke selv er kommakongen, så alliér dig med én, der er.

Indhold

Dit indhold skal være gennemtænkt og gennemarbejdet. Gør dig klart, hvad du vil sige, hvordan det skal siges, og hvilke argumenter du vil bruge – inden du skriver teksten.

7. Hav et klart budskab
Inden du skriver et eneste ord, bør du vide, hvad dit hovedbudskab er. Hvad er formålet med teksten? Vil du have læseren til at gøre noget? Hvilke eksempler eller argumenter vil du bruge til at få dit budskab igennem?

8. Fortæl læseren, hvad du vil have hende til at gøre
Brug bydeform, når du opfordrer læseren til noget: Klik her, læs mere, hent din ebog. Din læser må aldrig være i tvivl om, hvad du vil have hende til.

… og husk at fokusere på værdi, hun får ud af det, i stedet for det, hun skal gøre. Ikk’?

 

I stedet for:

Klik her for at få din ebog

Så skriv:

Bliv smukkere/rigere/mere sexet – få de hemmelige tips her

 

9. Skriv fængende overskrifter
Kun 20 % af os læser videre efter overskriften. Sørg for, at din overskrift fanger læserens opmærksomhed.

 

Lyt til Joe Sugarman – én af verdens dygtigste tekstforfattere:

”The sole purpose of the first sentence in an advertisement is to get you to read the second sentence.”

Og formålet med anden sætning? At få tredje sætning læst. Tyg på den …

 
10. Optimér din tekst til søgemaskinerne
Du vil gerne findes på Google, har jeg ret? Så sørg for at gøre din tekst letspiselig for søgemaskinernes robotter.

Placér de nøgleord (og synonymer), du gerne vil findes på, i overskrifter, underoverskrifter, manchet og punktopstillinger i din tekst. Du skal også bruge den rigtige formatering (h1-6) og skrive unikke titler og metabeskrivelser til alle tekster.

11. Vær konkret
Det er for nemt at skrive, dine produkter er ’innovative’, eller at I har ’effektiviseret’ salgsprocessen. Hvad betyder det? Hvorfor er jeres produkter innovative? Og hvordan har I effektiviseret salgsprocessen?

Vær konkret, please. Hvis jeres produkt er det første, der bruger en ny teknologi, så skriv det. Hvis I har skåret et led af salgsprocessen, så skriv det.

Det lyder flot, når direktionen taler om værdibaseret ledelse, men hvad betyder det? Any takers?

Buzzwords kill the buzz. Og mine øjne bløder.

Struktur

Gør din tekst let at læse. Før din læser gennem teksten ved at opsummere et emne, når du er færdig med det, og forberede hende på det næste, der kommer.

12. Skriv det vigtigste først
Hvis kun en femtedel læser mere end din overskrift, er det pænt vigtigt, at du fyrer dine hovedpointer af.

Så. Tidligt. Som. Muligt.

13. Brug mange underoverskrifter og korte afsnit
Det gør din tekst nem at scanne. I princippet skal jeg kunne læse underoverskrifterne i din artikel og fange
budskabet.

 

Ifølge Nielsen Norman Group scanner 79 % af os webtekster i stedet for at læse dem ord for ord.

Gør dine tekster nemme at scanne med underoverskrifter, afsnit, fed, kursiv, links og lister.

 

14. Brug punktopstillinger
Lister er lette at læse. Derfor.

15. Sammenfat dine hovedpointer i indledningen
Din indledning skal være en appetitvækker. Lok din læser med den spændende viden, der venter forude. Giv hende en grund til at læse videre.

16. Opsummér dine hovedpointer til sidst
Gode råd tåler gentagelse. Afslut din tekst med at opsummere hovedpointerne. Og vil du have din læser til at handle efter endt læsning, så skriv det direkte.

Proces

At skrive godt er en totrinsraket: Skriv til dine fingre bløder, og redigér indtil lift off.

17. Skriv så meget, du kan
Når du har en klar ide om formål og budskab, så sæt dig ned, hiv stikket til internettet ud og skriv, skriv, skriv. Lad være med at redigere – bare skriv. Kan du ikke starte ved begyndelsen, så start et andet sted. Få alle ideer ned på papir. Skriv, indtil emnet er udtømt.

18. Redigér som gjaldt det din tekst
Nu er dit første udkast klar, og det er med garanti elendigt. Fortvivl ej, for det er først nu, det rigtige arbejde begynder. Nu skal du finpudse din tekst og dine ideer. Tving dig selv til at finde på bedre ideer, argumenter og eksempler. Skær ord og afsnit væk. Det er redigeringen, der afgør, om teksten er genial eller middelmådig.

 

Forfatteren John Irving skulle have udtalt:

”Half my life is an act of revision.”

 

Fik du det hele med?

Ellers tager du den bare igen fra toppen.

Det er helt afgørende, at du skriver direkte til læseren og fokuserer på værdien for læseren. Skriv ikke, hvad dit produkt kan, men hvad læseren får ud af det.

Skriv enkle sætninger og stil det overskueligt op. Lad floskler være floskler. Husk, at 80 % af læserne kun ser din overskrift.

Til allersidst har jeg et personligt ønske: Gør din tekst interessant. Overrask læseren. Brug uventede virkemidler, argumenter eller sammenligninger.

Og ignorér hvert eneste tip, hvis det gør din tekst bedre.

3 Comments

  1. Vest by Vest Author November 4, 2014 (3:00 pm)

    Rigtig spændende artikel. Som altid meget udførlig og fyldt med brugbare tips. Den største udfordring er dog at huske og få tid til at flette alle punkterne ind i sin salgstekst. Det er rugbrødsarbejde, og i en travl hverdag kan det – for en iværksætter – godt virke uoverskueligt. Flere af dem skal bare ind på rygraden at ligge, så de kommer naturligt, når man skriver. Indtil da er det godt at have et opslagsværk med tips, som denne artikel. 🙂 /Dennis

    Reply to Vest by Vest
  2. Thomas Author December 3, 2015 (4:20 pm)

    Hej Heine.
    Tak for spændende læsning og altid et område vi kan blive skarpere på 🙂
    En sidenote kunne være en spændende font eller “blank space” – tomrum for at skabe luft i teksten – noget du så i øvrigt gør !
    Vi vil bestemt følge lidt med på din blog fremover og kunne evt. bruge assistance i en sammenhæng.
    Dbh. Thomas.

    Reply to Thomas
  3. Ann-Gerd Kinnerup Author December 18, 2015 (8:07 pm)

    Hej Heine,
    FEDT indlæg – det var lige det jeg stod og manglede! Kort og præcist om hvordan jeg får sat en veldrejet tekst sammen – der sælger!
    Og så skal jeg tilbage til tasterne, for der skal høvles nogle hjørner og flytte et par skabe i mine tekster 😉

    Reply to Ann-Gerd Kinnerup

Skriv en kommentar

*Skal udfyldes Du skal udfylde det markerede felt

*

*

 

Kontaktoplysninger

© 2014 Aaen Tekster - All Rights Reserved | CVR: 35628908