1. Vi snakker
2. Jeg lytter og noterer
3. Jeg skriver
4. Jeg retter
5. Jeg optimerer

Sådan arbejder jeg

Her beskriver jeg, hvordan et samarbejde med mig typisk ser ud. Måske har du masser af erfaring med freelancere og tekstforfattere, og måske er det første gang. Uanset er det en god ide med en forventningsafstemning.

Ikke alle opgaver er ens – men de fleste går igennem næsten samme trin. Dem har jeg beskrevet her, så du kan se, hvordan et samarbejde med mig foregår.

1. Vi snakker

Vi hilser pænt og snakker om din opgave.

Jeg spørger til målet med teksten, hvilken udfordring vi skal løse, hvordan succes ser ud, din målgruppe, din virksomhed og dine forventninger til tidsramme og budget – vi kan lige så godt rydde eventuelle misforståelser af vejen med det samme.

Her bør jeg nok nævne en lille detalje om mig:

Jeg udfordrer dig på idé, koncept, strategi, tekst og indhold – og hvis jeg ser uudnyttet potentiale, fortæller jeg dig det. Jeg er for gammel til meningsløse modeord og udhulet hokuspokus. Hos mig får du min mening rent ud af posen – og jeg kalder bullshit, hvis jeg ser det.

Er vi et match, laver jeg et samlet tilbud på opgaven til dig.

Og hvorfor laver jeg et samlet tilbud?

Fordi det er i vores fælles interesse. Af to grunde:

1. Med en samlet pris ved du, hvad du skal af med, og hvad du får. Ingen ubehagelige overraskelser.

2. Jeg leverer kvalitet. Jeg skriver gennemarbejdede tekster, der skaffer dig flere leads, flere kunder og flere konverteringer. Og det kræver hårdt arbejde. Det kræver ro og tid at gennemarbejde tekst, indtil alt spiller. Det kan jeg ikke levere, hvis jeg skal skæve til uret hele tiden. Det ville gå ud over kvaliteten af teksten – og dermed din bundlinje. Det er ingen af os interesseret i.

2. Jeg lytter og noterer

Når du siger ‘GO’ til mit tilbud, begynder jeg at planlægge. Jeg blokerer min kalender til din opgave og sender dig en startdato og en faktura på 50 % af prisen. Når den er betalt, er din opgave booket.

Mit arbejde tager udgangspunkt i din virksomhed. Det er vigtigt, at jeg forstår, hvem I er, hvad I gerne vil opnå og hvem jeres målgruppe er – og derfor starter næsten alle opgaver med en dybdegående samtale med dig, hvor jeg stiller skarpt på jer: Hvad I vil opnå, og hvordan vi kommer derhen?

Her er et par ting, som jeg kunne spørge ind til:

  • Hvem er målgruppen?
  • Hvad er strategien?
  • Hvordan lyder jeres brand?
  • Har I en særlige tone-of-voice?
  • Hvad er målet med dette stykke indhold?
  • Hvordan ser success ud?
  • Hvad er din virksomheds stærkeste salgsargumenter?
  • Har I relevante grafiske elementer?
  • Har I lavet analysearbejde, jeg bør kende til?
  • Har I relevant data (Analytics, heatmaps, osv.)?

Og jeg kan lige så godt være ærlig: Jeg stiller mange spørgsmål! Det gør jeg, fordi jeg vil levere et produkt, som skaber resultater for din forretning – og gerne overgår dine forventninger.

3. Jeg skriver

Når jeg er klædt på til opgaven, smøger jeg ærmerne op og begynder på arbejdet.

Åbner jeg så bare et dokument og begynder at skrive? Sjældent. Jeg gør mig mange tanker om form, indhold, vinkler, strategier og taktikker, inden jeg skriver første ord. Igen: Jeg vil ramme spot on.

Alt efter opgaven kan det også være, jeg skal lave research eller analyser.

Mens jeg skriver, fordyber jeg mig i opgaven. Jeg lukker mail og forstyrrende elementer. Sætter telefonen på lydløs.

Ahh. Ro til at fokusere.

Det betyder, at jeg ikke altid tager telefonen, når du ringer, og ofte først svarer på mails efter nogle timer (jeg tjekker som regel mails klokken 9 og 15 på hverdage). Men jeg vender altid tilbage, hvis du skriver til mig.

Og jeg sender dig løbende en status, så du ved, hvordan arbejdet skrider frem. Har vi et fast samarbejde, sender jeg dig en ugentlig status på mit arbejde.

Når jeg har skrevet dit udkast – og omskrevet, og rettet, og rettet igen, og læst korrektur cirka 73 gange – sender jeg teksten til dig.

Jeg vil gerne have feedback – og jeg vil ha’ din ærlige mening.

4. Jeg retter

Jeg laver et delt dokument i Google Docs (så er alt samlet ét sted, hvor vi begge kan se kommentarer og rettelser), men hvis du foretrækker Word, kan jeg også klare det.

Alle mine tekstopgaver indeholder to retteomgange, hvor du kan komme med feedback, kommentarer og ændringer til teksten. 

Du har syv (7) dage til at komme med feedback, kommentarer og ændringsforslag. Har jeg intet hørt fra dig efter syv dage, betragter jeg opgaven som afsluttet og sender den resterende del af din faktura.

Når vi har været igennem to retteomgange (det sker næsten aldrig – som regel jubler mine kunder over første udkast), er opgaven afsluttet.

Vil du have ændret i teksten, efter opgaven er afsluttet, tager du selvfølgelig blot fat i mig, så finder vi ud af det. Bemærk, at det i så fald er en selvstændig opgave.

Hvad så nu?

Tja, du har nu en røvgod tekst, som er klar til at komme ud og begejstre din målgruppe. Dine kunder går amok og vil ha’ mere, det vælter ind med salg og leads, og tårerne triller ned ad dine kinder af ren og skær lykke.

Velbekomme.

5. Jeg optimerer

Alt skal testes. Og jeg elsker en god udfordring.

Tekst til hjemmesider, landingssider, e-mails og annoncer skal hele tiden udfordres, så vi får endnu bedre resultater.

Jeg kigger på dine data og skriver en tekst, der overgår den hidtidige vinder, så du får endnu flere salg i biksen.

Hvis vi har et fast samarbejde, laver jeg løbende optimeringer og sikrer optimal konverteringsrate.

Skal vi skabe resultater sammen?

 

Kontaktoplysninger

© 2014-2018 Aaen Tekster - All Rights Reserved | CVR: 35628908